Τρίτη 6 Ιουνίου 2017

Σχολικές Δραστηριότητες



Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας
Τίτλος  Προγράμματος: " Βήματα για τη Ζωή"   (  Νάντια Κουρμούση και Βασίλης Κούτρας  )
 ή
" Εγώ ειμ΄εγώ , κι εσύ εισ΄εσύ, μια ύπαρξη μοναδική....."
Σχολικό  Έτος 2016-2017



















 






Το πρόγραμμα   " Βήματα για τη Ζωή " , ( των Νάντια Κουρμούση και Βασίλη Κούτρα) βασίζεται στην  πεποίθηση ότι η προαγωγή της ψυχικής υγείας  ( Υγεία , σύμφωνα με τον ορισμό  που έδωσε η Παγκόσμια Οργάνωση  Υγείας το 1948, δεν είναι απλά η απουσία της αρρώστιας ή της αναπηρίας , αλλά  η κατάσταση της πλήρους σωματικής, ψυχικής και κοινωνικής ευεξίας ) έχει κριτική σημασία  και ότι τα  παιδιά ανταποκρίνονται καλύτερα  στις απαιτήσεις της μάθησης και του σχολείου, όταν  και εμείς  ως  εκπαιδευτικοί  ανταποκρινόμαστε θετικά στις ανάγκες τους για συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη.Ακόμα βασίζεται στην βεβαιότητα ότι το σχολείο , ιδιαίτερα στις μικρές ηλικίες , όπου και εγκαθιδρύονται οι συμπεριφορές, έχει καθοριστικό ρόλο  στην καλλιέργεια ικανοτήτων, όπως η ψυχική ανθεκτικότητα, η επινοητικότητα και η κριτική σκέψη, οι οποίες με τη σειρά τους  στηρίζουν τη συναισθηματική ευεξία. Η τελευταία θα βοηθήσει τα παιδιά όχι μόνο να τα καταφέρουν καλύτερα  στη μαθητική τους ζωή, αλλά να καλλιεργούν υψηλές προσδοκίες και να προετοιμάζονται  σωστά, για μια συναρπαστική, αποδοτική και θετική ενήλικη ζωή.


Eνότητα : ΄Εννοιες

Στην ενότητα αυτή  εισάγονται οι έννοιες και οι λέξεις που θα χρησιμοποιούν τα  παιδιά αργότερα ως βασικά βοηθήματα στις Ατομικές και Κοινωνικές τους δεξιότητες Τα παιδιά πρέπει να  είναι ικανά να αναγνωρίζουν και να ονομάζουν τα συναισθήματα , τα δικά τους αλλά και των άλλων, όπως επίσης να προβληματίζονται για τις πράξεις τους.Και για να γίνει αυτό,πρέπει να μάθουν τη γλώσσα που θα τους χρειαστεί  αλλά και τον τρόπο να χρησιμοποιούν το νέο τους λεξιλόγιο.


Η   αφίσα μας .

Πριν αρχίσουμε την εφαρμογή  του Προγράμματος, αποφασίσαμε  με τα παιδιά μας  ότι στην αφίσα   που θα φτιάχναμε , σύμβολο της ζωής, δεν θα μπορούσε να είναι άλλο από το δέντρο της  Ε λ ι ά ς.
( είχε προηγηθεί  πρόγραμμα σχετικό με την ελιά )





Βάψαμε  λοιπόν,





κολλήσαμε τα φύλλα της ελιάς,






Βάλαμε και τις πατούσες  με τα ονόματά  μας


ζωγραφίσαμε τον τίτλο του προγράμματος








και  ΄ετοιμη  η  αφίσα μας !!!!

Ακολουθώντας τις οδηγίες του Προγράμματος , στείλαμε  ενημερωτική επιστολή στους γονείς, αφού  η συμμετοχή και η βοήθειά τους , θα  παίξει καθοριστικό ρόλο  στην επιτυχία του.

ΒΗΜΑ1ο: ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Στόχος: Να παρουσιαστεί το Πρόγραμμα . Να αντιληφθούν τα παιδιά ότι το Πρόγραμμα είναι μια ειδική ώρα, που περνάμε πολύ ωραία και μαθαίνουμε διασκεδάζοντας.
Στο πρώτο αυτό  μάθημα ,εισάγαμε την έννοια του Βοηθού , αλλά και τον τρόπο με τον οποίο  αυτός θα επιλέγεται, έτσι ώστε να μειωθεί η πιθανή ένταση  ( κλήρωση ).Ορίσαμε ακόμα ότι το Πρόγραμμα θα γίνεται 1 φορά την εβδομάδα, κάθε Τετάρτη.Στη συνέχεια , τα παιδιά έγραψαν τα ονόματά τους σε  λωρίδες χαρτιού, τις οποίες δίπλωσαν και έβαλαν μέσα στο κουτί  που γράφει:" Εγώ δεν έγινα Βοηθός ακόμα".



Εξηγήσαμε ακόμα , το πόσο σημαντικό και σπουδαίο ρόλο θα έχει ο Βοηθός, αφού θα είναι και το  τιμώμενο πρόσωπο την ημέρα που θα πραγματοποιείται το Πρόγραμμα.
 Θα μας φέρνει διάφορα αντικείμενα αγαπημένα που θεωρεί σημαντικά και θα μας μιλήσει γι΄αυτά( Φωτογραφίες, παιχνίδια, βιβλία, dvd, CD, ζωγραφιά, βιβλίο κ.ά. Θα είναι ο Πρωταγωνιστής

































Ανοίγει λοιπόν η αυλαία και ο βοηθός ,μας παρουσιάζει τον εαυτό του, τα αγαπημένα του παιχνίδια,παραμύθια,τις  αγαπημένες του ζωγραφιές, την οικογένειά του.......

ΒΗΜΑ 2ο :  ΦΙΛΟΦΡΟΝΗΣΕΙΣ

Στόχοι: Να εισαχθεί η έννοια  της απόδοσης  ρόλων,να αρχίσει να ενισχύεται σταδιακά η αυτοεκτίμηση και τέλος να παρουσιαστεί η αντίληψη της φιλοφρόνησης.

Αφού εξηγήσαμε τι σημαίνει η λέξη Φιλοφρόνηση και πότε και γιατί κάνουμε φιλοφρονήσεις σε κάποιον, παίξαμε παιχνίδια ρόλων , τα οποία πραγματικά απολαύσαμε!!!!!!!








Φυσικά, πριν το τέλος της σχολκής μέρας, κάνουμε τη λίστα των φιλιφρονήσεων για τον Βοηθό μας.Και πιστέψτε μας , η φαντασία μας είναι ανεξάντλητη !!!!!!!



Και φυσικά  φιλοφρονήσεις   κάναμε στους επισκέπτες μας , στους φίλους μας σε νηπιαγωγεία που επισκεφτήκαμε, στους οδηγούς των λεωφορείων που μας μετέφεραν.Και είχαμε πολλά καλά λογάκια  για όλους.

ΒΗΜΑ 3ο:  ΚΑΝΟΝΕΣ  ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ

Στόχοι: Να οριστούν οι κανόνες  που θα χρησιμοποιούνται στη διάρκεια της σχολικής μέρας,να μπορούν τα παιδιά να τους αναφέρουν και να τους δείχνουν.
Πολύ σημαντική  θα πρέπει να αναφέρουμε η συμβολή  της  γαντόκουκλας, στο να διατυπώσουμε τους κανόνες  συμπεριφοράς  στο σχολείο.

Ο σκιουράκος 


και ο σαλιάρης.



Να και το συμβόλαιό μας
υπογεγραμμένο από όλους μας.




ΒΗΜΑ 4ο:  ΕΙΝΑΙ / ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ, ΄Η  ΚΑΙ

Στόχοι: Να εισαχθούν εκείνες οι έννοιες, που θα βοηθήσουν αργότερα τα παιδιά , να μπορέσουν να αποφασίσουν  εάν μια ιδέα  είναι ή δεν είναι καλή. Να κατανοήσουν με τη βοήθεια των εννοιών ΄Η  ΚΑΙ ότι υπάρχουν περισσότεροι  από έναν τρόποι να σκεφτόμαστε τα πράγματα.Να αρχίσουν να ασκούνται στην προσοχή  και στη συγκέντρωση.



ΒΗΜΑ 5ο: ΚΑΝΕ / ΜΗΝ ΚΑΝΕΙΣ , ΑΝ  ΠΩ

Στόχος:  Να μάθουν τα  παιδιά να ακούν με προσοχή , ώστε αργότερα  να μπορούν να  κατανοούν και να ερμηνεύουν σωστά τις πληροφορίες που λαμβάνουν , ώστε να αποφεύγουν  λανθασμένα συμπεράσματα.














ΒΗΜΑ  6ο:  ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ  ΑΠΟΣΠΑΣΕΩΝ

Στόχοι:  Να καταλάβουν  τα παιδιά  τη σημασία να ακούν και να απαντούν  σε αυτό που λέει κάποιος άλλος.Να  προσπαθούν να διατηρούν την προσοχή τους και να συνεχίζουν μια δραστηριότητα , ακόμα και  όταν υπάρχουν περισπασμοί.











ΒΗΜΑ 7ο:  ΜΕΡΙΚΟΙ / ΟΛΟΙ

Στόχοι: Να αντιληφθούν τα παιδιά ότι όλα τα πράγματα  δεν ισχύουν για όλους τους ανθρώπους.Να  κατανοήσουν ότι κάτι μπορεί να αρέσει σε μερικούς , αλλά όχι σε όλους τους ανθρώπους.







ΒΗΜΑ  8ο : ΑΝ- ΤΟΤΕ,  ΓΙΑΤΙ - ΕΠΕΙΔΗ

Στόχοι: Να  αντιληφθούν τα παιδιά ότι υπάρχει σχέση ανάμεσα στο προηγούμενο  και στο επόμενο. Να βοηθηθούν στον επαγωγικό τρόπο σκέψης.Να  αντιληφθούν ότι οι σωματικές εκφράσεις των συναισθημάτων μας  αλλάκαι τα συναισθήματά μας γενικότερα έχουν να κάνουν  με πράγματα που μας συμβαίνουν.








ΒΗΜΑ 9ο: ΠΡΙΝ / ΜΕΤΑ
Στόχοι: Να κατανοήσουν ότι υπάρχει ακολουθία  στα γεγονότα.Να αναπτύξουν την επαγωγική σκέψη.




ΒΗΜΑ 10ο : ΤΩΡΑ / ΑΡΓΟΤΕΡΑ
Στόχοι:  Να  αντιληφθούν τα παιδιά την ακολουθία και τη διαδοχή  των γεγονότων.Να  κατανοήσουν ότι κάποια πράγματα  πρέπει να προηγούνται από κάποια άλλα.Να καλλιεργηθεί η επαγωγική  σκέψη, που θα τα βοηθήσει  αργότερα στη σωστή εκτίμηση των καταστάσεων και στη λήψη  αποφάσεων.




ΒΗΜΑ 11ο: ΙΔΙΟ / ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟ

Στόχοι: Να  μπορέσουν να: συγκρίνουν, να βρίσκουν διαφορές, να οδηγηθούν σταδιακά στο συμπέρασμα ότι δύο άνθρωποι μπορεί να σκέφτονται διαφορετικά για το ίδιο πράγμα, να αντιληφθούν ότι δεν αρέσουν σε όλους τους ανθρώπους τα ίδια πράγματα και τέλος να συνειδητοποιήσουν σταδιακά ότι μπορεί να υπάρχουν διαφορετικοί τρόποι να λύνουμε το ίδιο πρόβλημα.




ΒΗΜΑ 12ο:  ΕΙΜΑΣΤΕ  ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΙ  ΑΛΛΑ  ΚΑΙ ΜΟΝΑΔΙΚΟΙ

Στόχοι: Να μπορέσουν τα παιδιά να: συγκρίνουν, να βρίσκουν διαφορές, να βρίσκουν ομοιότητες, να κατανοήσουν ότι κανένας άνθρωπος δεν είναι εντελώς ίδιος με κάποιον άλλο   , να συνειδητοποιήσουν αργότερα και σταδιακά ότι μπορεί να υπάρχουν διαφορετικοί τρόποι να λύνουμε  το ίδιο πρόβλημα.



Συμφωνήσαμε λοιπόν  ότι είμαστε  διαφορετκοί, είμαστε μοναδικοί  , είμαστε ΕΜΕΙΣ.


ΒΗΜΑ 13ο: ΔΙΑΚΟΠΤΟΥΜΕ  ΕΥΓΕΝΙΚΑ

Στόχοι: Να μπορέσουν τα παιδιά  να αναγνωρίζουν την κατάλληλη στιγμή να διακόπτουν.




ΒΗΜΑ 14ο:  ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΟ

Το βήμα αυτό έχει σαν στόχο την επανάληψη και την εμπέδωση των λέξεων και των εννοιών που έχουν ως τώρα διδαχθεί και είναι απαραίτητο για την  αλληλουχία και την σωστή ακολουθία των μαθημάτων του Προγράμματος.. Βέβαια  εδώ πρέπει να τονίσουμε ότι η διδασκαλία μιας έννοιας , δεν τελειώνει με το τέλος του κάθε μαθήματος , αλλά καθημερινά και και σε κάθε ευκαιρία  γίνεται επανάληψη και χρήση των λέξεων και των εννοιών όλων των μαθημάτων.
Τελειώνοντας, ευχαριστούμε ΠΟΛΥ τις μανούλες  των παιδιών μας, που με τόση χαρά και προθυμία ήρθαν στο σχολείο μας και μας είπαν τόσα  πολλά πράγματα για τα παιδάκια τους και όχι μόνο: έπαιξαν μαζί μας, χόρεψαν μαζί μας , μας κέρασαν γλυκά, μας τραγούδησαν τραγούδια της χώρας τους,, μας διάβασαν παραμύθια........... 



















































Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου