Κυριακή 11 Ιουνίου 2017

Σχολικές Δραστηριότητες

\

Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
Τίτλος Προγράμματος:

"Αρωματικά Φυτά και Βότανα του τόπου μας. "
Σχολικό  ΄Ετος  2016-2017
Μαθησιακοί στόχοι του Προγράμματος:
1.Να διακρίνουν τα παρατηρήσιμα εξωτερικά μορφολογικά χαρακτηριστικά των φυτών.
2.Να αντιληφθούν   τα βασικά χαρακτηριστικά  να κατανοήσουν ομοιότητες και διαφορές..
3.Να εφαρμόζουν τις γνώσεις που απέκτησαν σχετικά με  τα μορφολογικά χαρακτηριστικά των φυτών και να τα υιοθετούν συνδυαστικά ως κριτήρια ταξινόμησης που επιτρέπουν τη συγκρότηση κατηγοριών ( δέντρα, θάμνοι,καλλωπιστικά φυτά. αρωματικά,βότανα......)
4.Να  προβληματιστούν σχετικά με  τις βασικές βιολογικές λειτουργίες των φυτών,να αναπτύξουν κατάλληλο λεξιλόγιο για να περιγράφουν τις παραπάνω λειτουργίες..
5. Να αντιληφθούν ότι όλοι οι ζωντανοί οργανισμοί διακρίνονται από τους μη ζωντανούς  με βάση την ικανότητά τους να επιτελούν  ορισμένες λειτουργίες  και να αποκτήσουν θετική στάση απέναντι  στα έμβια όντα γενικότερα.Και
ειδικότερα,
6.Να γνωρίσουν τα βασικότερα αρωματικά φυτά και βότανα του τόπου μας και να μπορούν να τα διακρίνουν , τόσο από την εικόνα τους όσο και από το άρωμά τους.
Με βάση λοιπόν τα παραπάνω:



Καταγράψαμε τις προϋπάρχουσες γνώσεις   για τα φυτά


και στη συνέχεια  για τα αρωματικά φυτά και τα βότανα







Φτιάξαμε τη γωνιά παρατήρησης , η οποία εμπλουτιζόταν συνέχεια  με υλικό που έφερναν τα παιδιά.


Παρατηρούμε 


και μυρίζουμε τη μαλοτήρα.



Ζωγραφίσαμε τα μέρη του φυτού





Η γωνιά παρέμεινε μέχρι το τέλος του Προγράμματος και τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να παρατηρήσουν τα διάφορα στάδια  της ανάπτυξης των φυτών που σπείραμε ,και φυτέψαμε στη συνέχεια στις  γλάστρες του κήπου μας..


Συλλογή φωτογραφικού υλικού, παρατήρηση και αντιστοίχιση εικόνας και λέξης  ,των πιο οικείων αρωματικών φυτών και βοτάνων.
























Σπείραμε  διάφορους σπόρους ( ρίγανη,θυμάρι,μάραθο ) και στη συνέχεια φυτέψαμε  και μοσχεύματα ( βασιλιού,και ρίγανης)


Στη συνέχεια τα μάραθα  που φύτρωσαν  τα μεταφυτέψαμε σε  ποτηράκια  και στο τέλος  τα φυτέψαμε




στις  " γλάστρες " του κήπου μας. Σε όλο αυτό το διάστημα παρατηρούσαμε και συζητούσαμε την ανάπτυξή τους.Στη συνέχεια με  συμβολικό κινητικό παιχνίδι  παρουσιάσαμε το πως μεγαλώνει ένα σποράκι.Μαζί μας έπαιξαν και τα μέλη της παιδαγωγικής ομάδας του Κ.Π.Ε. Βάμου .

















Δημιουργήσαμε Φυτολόγιο με τα φύλλα των φυτών στα οποία είχαμε άμεση πρόσβαση, με μια σύντομη αναφορά στις ευεργετικές δράσεις τους δράσεις.
















 Ταξινομήσαμε  τα αρωματικά φυτά και βότανα  με βάση το αρχικό τους γράμμα.Στη συνέχεια  μετρήσαμε και συγκρίναμε, ποια ήταν τα περισσότερα και ποια τα λιγότερα.


















Προσπαθήσαμε να αναγνωρίσουμε τα διάφορα  αρωματικά φυτά και βότανα στο Πάρκο Διάσωσης Χλωρίδας και Πανίδας του Πολυτεχνείου Κρήτης,

                                                 

                                                 από τη χαρακτηριστική τους μυρωδιά


από το άγγιγμα



Από την εμφανισή τους


Καταλήξαμε στο συμπέρασμα   ότι για να μεγαλώσει ένα φυτό χρειάζεται:









Στη συνέχεια , με αφορμή αφίσα του Κ.Π.Ε. Βάμου,συζητήσαμε για τον κίνδυνο που διατρέχουν να εξαφανιστούν διάφορα είδη φυτών εξ΄αιτίας της αδιαφορίας των ανθρώπων αλλά και της κάλυψης διατροφικών αναγκών διαφόρων ζώων.







Διαβάσαμε το σαρανταβότανο και υπογραμμίσαμε τα τόσα διαφορετικά βότανα.


Φτιάξαμε σύνθετες λέξεις


Πικρό + Δάφνη  πικροδάφνη
Μαύρο + Δάφνη  Μαυροδάφνη
Δάφνη + Φύλλο  Δαφνόφυλλο
Μυρτιά +  Φύλλο  Μυρτόφυλλο
Μαϊντανός + Φύλλο  Μαιντανόφυλλο
Άγρια +  Λεβάντα  Αγριολεβάντα
Μάραθο +  Σπόρος  Μαραθόσπορος
Βότανο   +   Θεραπεία  Βοτανοθεραπεία
Αγάπη+  Χόρτο  Αγαπόχορτο
΄Αγριο  +   Σέλινο  Αγριοσέλινο



 «Τα αρωματικά φυτά μέσα από τις παροιμίες και τις μαντινάδες του λαού μας»

- Για χάρη του βασιλικού ποτίζεται και η γλάστρα.

- Βασιλικός κι αν μαραθεί τη μυρωδιά την έχει.

-Φασκομηλιά στην αυλή σου κι η αρρώστια μακριά.

-Σε πήρα τριαντάφυλλο κι εσύ βγήκες τσουκνίδα.





Ο  διόσμος είναι κρητικός
στα καλιτσούνια μπαίνει
μοσχομυρίζει η γειτονιά
και τις καρδιές μαραίνει.


Δέντρο ψηλό η δάφνη μας
τα φύλλα καμαρώνει
στα φαγητά και στα γλυκά                                        
τη γεύση της απλώνει.


Βασιλικό και ροζμαρί
μαζί και μαντζουράνα
θα στείλω στην αγάπη μου
και στη γλυκιά μου μάνα.


Βασιλικό και ροζμαρί
θα βάλω στην ποδιά σου
γιατί εγώ τα αγαπώ 
τα μάτια τα δικά σου.



Νεοελληνική  ποίηση  και  βότανα
Στη νεοελληνική  ποίηση υπάρχουν πολλοί ΄Ελληνες ποιητές που χρησιμοποιούν τα βότανα ως συστατικό του Ελληνικού τοπίου.Εμείς επιλέξαμε αποσπάσματα από  το Γιάννη  Ρίτσο.



Και τελειώνοντας, θα προσκαλέσουμε τους γονείς μας σε μια γιορτούλα γεμάτη αρώματα και μυρωδιές............




Καλό  Καλοκαίρι!!!!!!!!







Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου